Co jsou to alu kola
Alu kola nebo také hliníkové disky (či elektrony) jsou součástí kol automobilu, na jejichž opěrné části, čili ráfku, jsou pevně nasazené pneumatiky tak, aby mohly přenášet výkon a točivé síly motoru automobilu do vozovky a rozpohybovaly auto požadovaným směrem. Jsou buď odlité ze slitin hliníku, magnézia a dalších kovů v jeden kus, případně existují i šroubovaná kola složená z více jednotlivých částí.
Značení alu kol
Pro jasnou identifikaci konkrétního typu alu kola pro jednotlivé značky, modely a ročníky automobilů a konkrétní velikosti kol a pneumatik existuje jednotné značení alu kol a plechových disků.
Rozlišujeme celkem pět hlavních parametrů:
- průměr ráfku (v palcích)
- šířka ráfku (v palcích)
- počet děr
- průměr roztečné kružnice děr
- ET zális
Základním určujícím parametrem při výběru alu kola je průměr ráfku. Tento údaj se (stejně jako šířka ráfku) udává v palcích (1 palec = 2,54 cm). Hodnota průměru ráfku alu kola se musí shodovat s průměrem pneumatiky.
Šířka ráfku (nebo také nominální šířka kola) je udává šířku (vzdálenost) mezi dvěma patkami ráfku kola. (rozměr se udává opět v palcích)
Dalším parametrem je počet děr pro šrouby, které uchycují alu kola k automobilu, se kterým souvisí i průměr roztečné kružnice děr. Tyto dva parametry určující počet děr a průměr roztečné kružnice se nazývají PCD.
Posledním nutným údajem při výběru alu kola je ET nebo také tzv. zális. Tato hodnota je v mm a udává vzdálenost dosedací plochy kola od osy ráfku kola, čili jak moc je kolo zapuštěné dovnitř nebo vysunuté ven (z pod blatníků) z auta. ET tedy určuje jak je kolo na nápravě automobilu uloženo.
S výběrem konkrétního alu kola, které se vám bude líbit a bude přesně pasovat na váš konkrétní automobil se buď můžete obrátit na specialisty – obchod s alu koly nebo si je můžete sami vyfiltrovat v šikovném konfigurátoru alu kol přímo na stránkách dodavatele alu kol do ČR.
Proč jsou tak oblíbená
Důvodů, proč jsou v automobilovém průmyslu moderní alu kola tak oblíbená a populární je hned několik.
Jako hlavní výhody alu kol můžeme označit:
- lepší jízdní vlastnosti
- lepší dynamika akcelerace i brzdění
- vysoká pevnost
- lepší chlazení brzd
- krásný vzhled a mnoho originálních designů
- nerezaví
- nízká hmotnost materiálu
- verze i pro celoroční použití
Přednosti a výhody alu kol
Výhod je více, ale mezi ty hlavní patří právě ty výše zmíněné. Kvalitní alu kola mají perfektní rozložení hmoty a nižší hmotnost materiálu při vysoké pevnosti. Nemusíte se tedy tolik obávat, že při najetí do výtluku nebo díry ve vozovce svoje kolo hned zdeformujete. Samozřejmě, že na nízkoprofilových pneumatikách se budete rozbitým částem silnice raději vyhýbat, ale obecně alu kola vydrží více, než jejich plechoví příbuzní. Alu kola jsou celkově pevnější a odolnější vůči mechanickému poškození, ohýbání a nerezaví, i když při nesprávné péči může docházet ke galvanické korozi.
Nízká hmotnost disků (hliníkové slitiny jsou lehčí než ocel, ale ne všechna kola z lehkých slitin jsou s ohledem na design a množství materiálu lehčí než kola ocelová) při zachování jejich pevnosti potom celkově může o něco snížit hmotnost vozidla, díky čemuž se snížit i spotřeba pohonných hmot. Lepším rozložením váhy a hmoty se potom zlepší dynamika akcelerace a zefektivní brzdění. V motorsportu se potom uplatňují kola s příměsí hořčíku nebo karbonu, kde je potom váhový rozdíl ještě mnohem znatelnější.
Díky celkově pevnější konstrukci alu kol oproti plechovým diskům je možné vyrábět disky s velkými otvory mezi jednotlivými aerodynamicky tvarovanými paprsky, což umožňuje snadnější proudění vzduchu k brzdám i od nich. Brzdy jsou tak při jízdě lépe chlazené, je od efektivněji odváděno teplo, zlepšuje se brzdný výkon a nehrozí tolik přehřívání při náročnějším brzdění nebo selhání brzd v důsledku jejich velkého přehřátí.
Slabiny a nevýhody
- vyšší cena než „plecháče“
- měkčí než ocel a citlivější na poškrábání
- mohou lákat zloděje
Samotný materiál a výroba hliníkových kol je nákladnější, než u ocelových disků, a tak je i jejich cena oproti „plecháčům“ o něco vyšší. Pokud jezdíte na letních alu kolech v zimě, tak hrozí, že vám je posypová sůl v kombinaci s mrznoucí vodou a štěrkem poškrábou, naleptají a poškodí. Tomuto však lze v současné době předejít celoročními alu koly.
Také bychom neměli opomenout fakt, že kvalitní a designově krásná alu kola lákají zloděje více než kola plechová. Zde je však řešení zcela jednoduché v podobě bezpečnostních – pojistných šroubů (se speciálním, originálním tvarem nástavce), kdy stačí jeden šroub na kolo, aby bylo zabezpečeno proti odcizení. Všechna kola tak zabezpečíte pomocí sady 4 ks bezpečnostních šroubů.
Historie alu kol
Historie alu kol má už téměř 100 let, kdy první pokusy o výrobu kol z lehkých slitin se datují k začátku minulého století, resp. na začátek 20. let 20. století. Tehdy se začaly objevovat první pokusy o výrobu lehkých odlévaných kol z magneziových – hořčíkových slitin, podle jejich složení se jim říkalo „mag kola“. Stála za tím touha po lehčích a pevnějších kolech, které by zlepšily jízdní vlastnosti tehdejších automobilů, než byly do té doby běžně používané těžké disky z lisované oceli.
První sériově vyráběná kola z lehkých slitin začal používat Ettore Bugatti na svém legendárním závodním voze Bugatti Type 35 již v roce 1924. Pochopitelně se však tato kola konstrukčně lišila od těch dnešních a jejich součástí byl např. brzdový buben v jejich středu, který však za jízdy velice efektivně odváděl teplo. Postupně tuto technologii převzaly i automobilky Jaguar či Porsche.
Ačkoliv byla kola z lehkých slitin, a konkrétně hořčíku, nejprve výsadou závodních automobilů, tak se postupně během 60. let minulého století začalo více experimentovat s dalšími výrobními postupy tlakově litých kol, které vedly až k vývoji kol z hliníkových slitin, které měly vyšší tažnost, nebyly tak křehké a se svými parametry se začaly více podobat současným alu kolům.
Hliníkové disky byly evolučně dále a netrpěly tolika neduhy svého hořčíkového předchůdce, jako např. korozí či praskáním. Čistá hořčíková kola se také mohla snadno vznítit od zapálené pneumatiky nebo po defektu pneumatiky a následného tření disku po vozovce.
Ačkoliv se z těchto důvodů již čistě hořčíkové disky nevyrábí, tak kola z hořčíkových slitin se v kombinaci s moderní povrchovou úpravou chránící před korozí vyrábí i dnes a sklízí úspěchy.
K většímu rozšíření alu kol a používání v běžných vozech potom začalo docházet v 70. letech. Od 80. let minulého století potom můžeme mluvit o skutečně masivním používání kol z lehkých slitin i v běžné komerční výrobě automobilů.
Stále se však týkala spíše nadstandardního a příplatkového vybavení nebo vyloženě sportovních a luxusních vozů. Až na přelomu tisíciletí se alu kola stala běžnou výbavou standardně vyráběných automobilů.
Výroba alu kol
Existuje několik speciálních metod, jak se alu kola vyrábí nebo vyráběla a jsou to tyto základní:
- Nízkotlaké tlakové lití (LPDC)
- Vysokotlaké lití do formy (HPDC)
- Gravitační lití
- Kování
Samotný proces výroby alu kola od jeho prvotní skici, přes design, až po hotový nablýskaný kus krásného disku je hodně složitý proces plný výpočtů, složité chemie slévání kovů, milimetrové přesnosti, precizního lakování, ale i přísných testů, certifikací ISO, TÜV aj. a splnění mezinárodních norem jako jsou SFI, JWL, TÚV či KBA.
Poškození a oprava alu kol
Poškozená alu kola a kola z lehkých slitin je možné opravovat. Ačkoliv to není práce pro úplné laiky a často je potřeba speciálních postupů, tak existují odborníci, kteří se na opravu disků specializují.
Toto jsou nejčastější závady a poškození alu kol:
- odřené kola a lemy (od obrubníků, patníků, štěrku atd..)
- pokřivená kola (od děr a výmolů v silnici)
- prohnuté límce a okraje disků
- praskliny v kole
- odštípnutí kusu kola
- povrchová koroze
- poškození laku
Všechna tato poškození vás sice nepotěší, ale dobrou zprávou je, že pokud není poškození opravdu velkého rozsahu, tak existuje mnoho specialistů, kteří si s poškozeným alu kolem v relativně krátkém čase poradí a kolo opraví do perfektního stavu.